torstai 4. maaliskuuta 2010

Jeesus ei ole arkkienkeli Mikael.


Jehovan todistajien kanssa keskusteltaessa tulee esiin sangen eriskummallinen tulkinta. Mutta myös monien muidenkin. Jehovan todistajat uskovat, että Raamatun mainitsema enkeli ruhtinas Mikael olisi sama kuin Herramme Jeesus. Tässä artikkelissa on tarkoitus osoittaa, että asia ei ole näin. Tai raamatusta emme saa tukea heidän opetuksilleen. Kristuksen ja Arkki enkeli Mikaelin ero tulee myös nähdä raamatun kokonaiskuvan ja opetuksen valossa. Raamattua lukiessa on helppo havaita, että Jeesuksen ja Mikaelin yhdistäminen toisiinsa riippuu vain muutamien jakeiden varassa.(viittaus apokalyptinen kirjallisuus. Dan.Ilm.)Katsotaan muutama raamatun paikka millä he perustelevat päätelmäänsä.
Ilm.12:7.
Taivaassa syttyi sota. Mikael ja hänen enkelinsä kävivät taisteluun lohikäärmettä vastaan. Lohikäärme enkeleineen teki vastarinta
Ilm.19:14. Hänen jäljessään tulivat taivaan sotajoukot, valkoisilla hevosilla ratsastavat soturit, joiden puku oli hohtavan valkeaa pellavaa.
Dan. 12:1. Silloin astuu esiin Mikael, suuri enkeliruhtinas, joka seisoo kansasi suojana. Ja tulee ahdistuksen aika, jonka kaltaista ei ole ollut siitä alkaen, kun kansoja on ollut, aina tuohon aikaan saakka. Mutta sinun kansasi pelastuu, pelastuu jokainen, jonka nimi on kirjoitettu kirjaan.
Näillä Raamatun paikoilla JT tahtovat osoittaa yhtäläisyydet Jeesuksen ja Mikaelin välillä.
Sotiihan Herra itse Saatanaa vastaan.
Katsotaan vielä toinen kohta missä he näkevät yhtenäisyyden.

1.Tess.4:16. Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina.
Jehovan todistajat yhdistävät Ylienkelin äänen Jeesuksen ääneen.
Jehovan todistajat uskovat, että Jeesus ei ole enkeliä kummoisempi olento, ja siksi heidän on helpompi nähdä tämä ylienkelin huuto Jeesuksen huutona, kuin Enkeli Mikaelin, koska silloin he joutuisivat toteamaan, että Herra kuvaakin Jeesusta.
Jehovan todistajat kokevat myös sana kikkailun erittäin haitalliseksi omalle teokraattiselle hallintamuodolle.
Arkkienkeli Mikaelia kutsutaan suureksi enkeli ruhtinaaksi, mutta myös Jeesusta kutsutaan Ruhtinaaksi, niin he näin tahtovat yhdistää nämä kaksi tekijää toisiinsa.
Kts: Dan.10:13. Jes.9:6.

Katsotaan vielä yksi toinen selitys asiasta. Kun Raamattu puhuu, että enkeli johdatti Israelilaiset erämaasta, ja uudessa testamentissa tämä enkeli paljastuukin kristukseksi, niin on silloin johdonmukaista yhdistää Jeesus Jumalan poika Arkkienkeli Mikaeliksi.
2.Moos.23:20. Minä lähetän enkelin kulkemaan sinun edelläsi, suojelemaan sinua matkalla ja viemään sinut siihen paikkaan, jonka olen sinulle varannut.
Kts. Ap.t.7:30-39.

Näissä raamatun kohdissa ei mainita mitään, että kyseessä olisi Arkkienkeli Mikael.
Israelin erämaan johdatus on ollut varmasti monien enkeleiden tehtävä, ja myös Kristus itse on ollut heitä johtamassa. Kuten tulee esiin uuden testamentin kertomuksissa.

Tässä nyt tahdon tuoda esiin niitä raamatun paikkoja joilla osoitan Jehovan todistajien ja muiden vastaavan opetuksen opettajat erheelliseksi, mutta myös niiden muidenkin seurakuntien tai yksittäisten kristityiden jotka ovat eksyneet luulemaan Herraamme Jeesusta enkeli Mikaeliksi.

1.
Arkkienkeli Mikael ei nuhdellut saatanaa, kun heillä oli riitaa Mooseksen ruumiista, vaan Raamattu sanoo; Ei edes ylienkeli Mikael, kiistellessään Mooseksen ruumiista Paholaisen kanssa, rohjennut herjata eikä tuomita tätä, vaan sanoi: "Nuhdelkoon Herra sinua!" Juud.9. Mutta Raamatun kertomuksissa Jeesus nuhteli saatanaa. Tämä kohta osoittaa sen, että Jeesuksella oli suurempi valta ja hän nuhteli paholaista.
Mikael ei kuitenkaan nuhdellut, vaan hän sanoi nuhdelkoon sinua Herra.
Jeesus näin ei voi olla Arkkienkeli Mikael. Kts raamatun paikat. Matt.4:10, 16:23.
Myöskään uudessa testamentissa ei puhutella Arkkienkeli Mikaelia termillä Jumalan Poika tai Herra, eli Kreikaksi κυριος "Herra".
2.
Mikael, yksi suurimmista enkeliruhtinaista, tuli auttamaan minua. Dan.10:13b.
Tässä raamatun paikassa Mikaelia kutsutaan yhdeksi suurimaksi enkeli ruhtinaiksi.
Jeesus taas kutsutaan ainosyntyiseksi. Kreikaksi, μονογενης "monogenes" eli ainosyntyinen.
Tätä termiä ei käytetä luoduista, ei edes Mikaelista, vaikka hän on yksi suurista enkeli ruhtinaista.
Jeesusta titeleerataan monin sanoin uudessa testamentissa, eikä se jätä mitään epäselvyyksiä siitä, että onko Mikael ja Jeesus sama persoona.
3.
Ei Jumala ole yhdellekään enkelille milloinkaan sanonut: -- Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin. Ei myöskään näin: -- Minä olen oleva hänen Isänsä,
ja hän on oleva minun Poikani.
Kun Jumala jälleen tuo Esikoisensa maailmaan, hän sanoo:
-- Kaikki Jumalan enkelit kumartakoot häntä.

Enkeleistä hän sanoo näin: -- Hän tekee enkelinsä tuuliksi, palvelijansa tulenliekeiksi.
Mutta Pojastaan hän sanoo: -- Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka. Sinä rakastit oikeutta ja vihasit vääryyttä. Sen tähden Jumala, sinun Jumalasi,
on voidellut sinut riemun öljyllä, sinut, ei kumppaneitasi.
Ja myös näin: -- Sinä, Herra, laskit alussa maan perustukset, sinun kättesi työtä ovat taivaat. Ne katoavat, mutta sinä pysyt. Ne kaikki kuluvat kuin vaate, sinä käärit ne kokoon kuin päällysviitan, ne vaihdetaan niin kuin vaate.
Mutta sinä olet iäti sama, sinun vuotesi eivät lopu.
Yhdellekään enkelille ei Jumala milloinkaan ole sanonut: -- Istu oikealle puolelleni.
Minä kukistan vihollisesi, panen heidät korokkeeksi jalkojesi alle.
Eivätkö enkelit ole palvelevia henkiä? Heidät lähetetään palvelemaan niitä, jotka saavat osakseen autuuden. Hepr.1:5-14.

Tämä Raamatun katkelma on parhaimpia osoituksia Jehovan todistajille, että he ovat väärässä.
Siinä puhutaan kuinka Jumalan enkelit kumartavat Jumalan Poikaa, ja Jumalan Poika on valeltu riemun öljyllä, tätä vuodatusta ei ole kukaan muu ole saanut.
Tässä ei edelleenkään puhuta mitään Mikaelista, niin on erittäin mielenkiintoista miksi he tulkitsevat Jeesuksen ja Mikaelin samaksi persoonaksi.
Heprealaiskirjeessä mainitaan kuinka kaikki Jumalan enkelit kumartavat Kristusta, ja on johdonmukaista lukea myös Mikael näihin kumartajiin.
Kts. Ilm.4:10-11, 5:11,12.
Raamatun kertomuksisssa myös demonit, eli langenneet enkelit alistuvat kristuksen edessä.
Mar.3:11.
Kun saastaiset henget näkivät hänet, ne heittäytyivät hänen eteensä ja huusivat: "Sinä olet Jumalan Poika!"

4.
Koko maailma on luotu Jumalan pojan välityksellä, myös enkelit.
Jumalan poika on myös Isänsä kuva ja hänen välityksellään me voimme havaita millainen on Isä Jumala. Arkkienkeli Mikael ei ole luonut maailmaa, vaan hänetkin on luotu.
Kol.1:15-19.
Hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntynyt. Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat.
Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten. Hän on ollut olemassa ennen kaikkea muuta,
ja hän pitää kaiken koossa.
Hän on myös ruumiin pää, ja ruumis on seurakunta. Hän on alku.
Hän nousi esikoisena kuolleista, jotta hän olisi kaikessa ensimmäinen.
Jumala näki hyväksi antaa kaiken täyteyden asua hänessä.
+
Joh.1:3.
Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä.
Näin vaikuttavilla termeillä ei kuvata ketään muuta kuin Juman poikaa.
Kaikki vallat ja voimat on luotu hänen kautta ja häntä varten. Mikael suuri enkeli ruhtinas on vain yksi valloista ja voimista joka on luotu, ja hänkin on vain Jumalan palvelija.
Mikael tarkoittaakin, kuka on Jumalan kaltainen. Mikael nimi jo viittaa, siihen, että kuka.
Pojasta taas sanotaan, hän on näkymättömän Jumalan kuva.

5.
Mutta sitä päivää ja hetkeä ei tiedä kukaan, eivät enkelit taivaassa eikä edes Poika, ei kukaan muu kuin Isä. Mar.13:32.
Tämä yllä mainittu raamatun jae on irroitettu asiayhteydestä, jossa opetuslapset kysyvät Jeesukselta milloin alkaa lopunajat, joka huipentuu Herran Päivään. Eli tämän maailman loppuun. Tämä raamatun kohta osoittaa myös erikseen, että vain Isä Jumala tietää sen, ei Poika eikä Enkelit. Mutta jos Jeesus olisi Enkeli Mikael, niin miksi hänet mainitaan tässä erikseen, eikä enkelit ja Mikael, tai jotain sinne päin.
On erittäin tyrmistyttävää ajatella, että Jehovan todistajat ja muut tätä oppia kannattavat henkilöt myös pitävät oppia hyvin keskeisenä. Vaikka se ei sitä ole. He myös jakavat opetustaan muille ja näin vievät harhaan myös muita.
Raamattu selvästi opettaa heidän oppi rakennelmaansa vastaan. Raamattu osoittaa selvästi, että Jumalan Poika on enkeleitä korkeampi. Vaikka Mikael kuvataankin enkeleistä korkea arvoisimpina, niin silti hänen asemansa ei ole rinnastettavissa Pojan asemaan.

6.
Jumalan Poika on myös Jumalan Valtakunnan hallitsija, ei Mikael enkeli ruhtinas.
Sillä enkelien alle hän ei alistanut tulevaa maailmaa, josta me puhumme. Hepr.2:5.

1.Moos.49:10.
Ei siirry valtikka pois Juudalta eikä hallitsijansauva hänen polviensa välistä, kunnes tulee hän, jonka se on ja jota kansat tottelevat.
Dan. 7:13-14.
Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen.
Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä.
Luuk. 1:32-33.
Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen, ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman."
Ilm.19:16.
Hänen viittaansa on reiden kohdalle kirjoitettu nimi: kuninkaiden Kuningas, herrojen Herra
Nämä Kohdat osoittavat selvästi kenelle valtakunta kuuluu, ja kuka sitä hallitsee.
Isä Jumala antaa pojalleen, meidän Herralle vallan hallita, kunnes Poika itsekkin alistuu isänsä tahtoon. Kts. 1.Kor.15:28.
Jumalan valtakunta ei ole minkätahansa enkelin hallittavissa, vaan Kristuksen.
Raamattu Opettaa, että Jumalan valtakuntaan pääsee vain Kristukseen kohdistuvan uskon kautta, ei uskon enkeli Mikaeliin. Luotu ei voi pelastaa luotua. Ps.49:7.
Kol.1:13.
häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.
Kts. Luuk.23:42.
Jeesus hallitsee enkeleitä ja he palvelevat häntä. Jeesus sanoi, että hän olisi pystynyt pyytämään enkelit apuunsa kun hänet vangittiin. Näiden joukossa epäilemättä olisi ollut myös Mikael.

 7.
Jumalan pojasta puhuessaan raamattu käyttää termejä syntynyt. Mikael joka on luotu ei ole Jumalasta syntynyt. Mikaelista ei käytetä sellaisia synonyymeja ollenkaan. Jumalasta syntynyttä kutsutaan aino syntyiseksi, kuten aiemmin olen tässä tuonut esiin. Hänestä myös käytetään sanaa ihmisen poika. Tämä termi viittaa danielin kirjan profetiaan ja myös Jeesuksen omiin sanoihin. Ihmisen pojalle on annettu valta. Kyseessä ei voisi olla vain enkeli ruhtinas, vaan kuningasten kuningas ja herrojen Herra. (Matt.13:41. Joh.5:27.)


1.Joh. 5:1. KR-38 
Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt.

Kirkon historiassa on ollut muutamia meillekin täällä suomessa tuttuja seurakuntia. Niistä tunnetuimpia ovat ehkä Jehovan todistajat ja jotkut adventistit. Nämä kaksi seurakuntaa ovat, William Millerin (1782-1849) ja Charles Taze Russellin seuraajia (1870-1916). Näiden kahden herran luotsaamat liikkeet ovat harhautuneet opettamaan oppia, että Jeesus on arkkienkeli Mikael.

Ottaen huomioon henkilöiden teologisen taustan, he ovat myös tehneet lukuisia profetioita, joista mikään ei ole toteutunut niiden alkuperäisessä esitysasussa.
Näin radikaalien tulkintojen takaa ei välttämättä löydy Pyhä Henki, vaan ihmisen oma viisastelu.
Näiden kahden seurakunnan opetus on edelleen jokseenkin poikkeaavaa, yleisesti tunnettujen ja tunustettujen ajatusten valossa. Adventti kirkon virallinen selitys heidän opista on kuitenkin muutettu.
Luullakseni tästä ei käyty sikäläisen kirkon sisällä mitään teologisia keskusteluja, vaan oppi vaan muutettiin.
Syytä miksi asiasta ei käyty minkäänlaista debaattia on minulle tuntematon.

Jehovan todistajat ovat kuitenkin ainoa suuri ryhmittymä ja monien tuntema mikä opettaa, että Arkkienkeli Mikael on sama kuin Herramme Jeesus Kristus.
Seitsemännenpäivän adventistit muuttivat oppinsa yleisen linjan mukaiseksi. Mutta ehkä myös päästäkseen eroon hiukan kiusallisesta erityis piirteestä Ellen White;n opetuksista.
Heidän opettajansa Ellen White nimittäin opettaa kirjoissaan oppia Jeesuksen enkeli persoonasta.
Siksi onkin hassua että he Yleisesti esittävät kritiikki  vanhoja kirkkoja kohtaan.
Tai nostavat esiin niiden teologisia puutteita tai erehdyksiä.
Mutta unohtaessaan omat virheensä, he tekevät niin, että mielummin hautaavat omat erehdyksensä pois.
Teologia ei voi olla yhden ihmisen tai yhden ryhmän tuloksena syntynyt päätelmä ketju. Vaan oppi ja opetukset tulisi aina olla koeteltuja ja vahvistettuja. Tässä paras opettajamme on aika.

Esimerkiksi meillekkin tuttu Martti Luther ei koskaan opettanut mitään vastaava.
Tuomas Akvinolaisesta puhumattakaan. kirkon historia on täynnä teologisia kiistoja, mutta suurissa asioissa ollaan aina oltu yhtämieltä. Ja tämä Arkkienkeli Mikael kysymys on myös yksi niistä.
Kirkko ei ole koskaan opettanut, että Jeesus olisi  enkeli Mikael.
Miksi Nämä tuomion päivän julistajat sitten opettavat? Miksi niin usein juuri heidän opettajansa menevät pisimmälle tulkinnoissaan? Ja kömmähtävät sitten omiin päätelmiin ja yleensä heidän itsensä kuoltuaan.
Heidän liikkeensä hajoaa lukuisiin pienempiin seurakuntiin ja suuntiin.

Vaikka en ole roomalais-katolinen enkä suuremmin fanita paavia, niin minun täytyy todeta, että Rooman kirkko jos mikä on selvinnyt vuosisataisten myllerrysten läpi hajoamatta silti.
Miten voi olla mahdollista, että nämä jotka hyökkäävät katolista uskoa vastaan hajoavat heti.
Myös Luterilaisuus on hajoamassa, ja hajosikin Lutherin kuoleman jälkeen pienempiin osiin.
Tällaisten kysymysten äärellä on pakko joskus pysähtyä miettimään, että mikä olikaan se oikea kirkko, ja kuka olikaan se antikristus. Liittyen yleiseen pohdintaan oikeasta valosta, jota yleisesti käytetään näissä artikkelin mainitsemissa seurakunnissa.
Toki seurakunnat ja kirkot ovat aina epätäydellisten ihmisten yhteisöjä. Tässä ajassa kellään ei ole täyttä totuutta. Mutta silti raamattu on aina kovin sanoin suhtautunut näihin profeettoihin, jotka "Jumalan" nimissä ovat tulleet julistamaan jotain uutta valoa.
Oppi kysymyksissä on aina kuunnelta Kirkon historiaa, ja Jumalan sanaa. Oppeja ei voida rakentaa ihmis mieltymysten varaan. Seurakuntaa ei voida koskaan rakentaa muun, kuin Kristuksen ympärille.

5 kommenttia:

  1. No olipas naurettavaa ja kummallista tekstiä! Eli olet sitten sitä mieltä että KIRKOLLE kyllä pitää olla kuuliainen vai???? Eli kirkko on mielestäsi oikeassa vain siksi että on kirkko, vaikka nimenomaan kolminaisuusoppi sun muut on ihan vaan pakanuudesta otettuja saatanallisia oppeja. Eli vain koska kirkko niin opettaa niin se siis osoittaa sen olevan oikeassa???? Ja miksiköhän katolinen porttokirkko on??? No miksi saatana on???? On täysin selvää mikä sen kirkon takana oikeen on - saatana itse - sehän vieläpä pakotti ihmiset KUOLEMANKIN UHALLA täysin valheellisesti tunnustamaan pakanalliset harhaopit tosiksi - eli ÄÄRIMMÄISEN RAAKAA HENGELLISTÄ, HENKISTÄ JA FYYSISTÄ VÄKIVALTAA!!!!! Tämä koko maailmahan on saatanan vallassa niin kuin Raamattu sanookin. Satojen miljoonien ihmisten raamatuntulkinnan ja uskonkäsitykset on päättänyt ei mikään muu kuin kirkko, ei nyt ainakaan Raamattu. Mitä eksytystä! Ja kaikki vaan sokeasti uskotaan kun opinkappaleissa kerran niin väitetään!!!

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentistasi. Kirkko on siellä missä kaksi tai kolme on koolla kristuksen nimissä. Kristukselle tulee olla kuuliainen, toki kuuliaisuuden voimme ymmärtää eri tavoin. Kolminaisuudesta en maininnut mitään ko artikkelissa. Tiedän vain sen että se on Jehovan todistajien pääase kaikkea vastaan. Siinä olen samaa mieltä, että maailma on paholaisen vallassa.

    Kirkko ei voi olla paholaisen vallassa, koska kirkko rakentuu pyhien yhteydestä. Eikä uskoivaisissa voi olla sekä paha, että Pyhä Henki.

    Mitä naurettavuuteen tulee, niin se on sinun mielipiteesi. En vain tiedä mitä kyseistä kohtaa tarkoitat?

    VastaaPoista
  3. kiitos sivustostasi,siinä tulikin esiin kakki kohdat tuosta Mikaelista,jota meinasin erehdyksessä jo luulla Jeesukseksi,Jehovantodistajilta saadun tiedon takia. Mutta Jeesus on Jumalan ainosyntyinen Poika,enkeleitä korkeampi :)

    VastaaPoista
  4. Kiinnostavia ajatuksia ja raamatunkohtia.

    VastaaPoista
  5. Kiitos tämä teksti onkin ajankohtainen itselleni.. Ja lopuksi voisi lukea 1.kor13:12

    VastaaPoista